Pfizer svarar på Starboards utmaning med ett kvartal med bättre resultat och höjd prognos.

Pfizer rapporterade en stark vinst för tredje kvartalet, vilket överträffade Wall Streets förväntningar och ledde till att företaget höjde sin intäktsprognos för året. Företaget förväntar sig nu att tjäna mellan 61 och 64 miljarder dollar år 2024, en ökning med 1,5 miljarder dollar från tidigare förväntningar. Försäljningen mellan juli och september var 17,7 miljarder dollar, en ökning med 32 % jämfört med året innan, främst på grund av hög efterfrågan på COVID-19-läkemedlet Paxlovid. Även utan COVID-produkterna ökade försäljningen med 14 % tack vare läkemedel som Vyndaqel, Xtandi och Nurtec ODT.

Pfizer har fokuserat på kostnadsbesparingar, men står under press från investeraren Starboard Value, som anser att företaget har tappat marknadsvärde under nuvarande ledning. Starboard har kritiserat Pfizers dyra förvärv och misslyckanden inom forskning. Trots detta kan Pfizers starka resultat och förbättrade vinstprognos minska trycket från Starboard. Pfizer har också förbättrat sina bruttomarginaler och siktar på att spara 4 miljarder dollar i kostnader i år.

Pfizer planerar att samarbeta med aktieägare, inklusive Starboard, för att skapa långsiktigt värde. Starboard har dock kritiserat Pfizers prestation utanför COVID-sektorn, och vissa nya läkemedel har haft långsammare tillväxt. Nyligen meddelade Pfizer att de kommer att dra tillbaka läkemedlet Oxbryta från marknaden.

Exit mobile version